Entreprenöriellt lärande gör skillnad

söndag 16 september 2012

Vi vet att det gör skillnad

Äntligen ska man inleda en studie som fokuserar på entreprenöriellt lärande och elevers resultat. Vi som varit i den entreprenöriella hetluften vet att eleversresultat påverkas positivt. Men visst välkomnar vi en forskningsstudie.

Forskning och utveckling kommer att pågå parallellt under tre år och ledas av Umeå universitet. Ifous – innovation, forskning och utveckling i skolan – är koordinator för programmet. Syftet är att ge skolor stöd i utvecklingsarbetet inom entreprenöriellt lärande samt följa dess effekter via forskning. Fokus ligger på att studera och hitta samband mellan entreprenöriellt lärande och elevers resultat.


I vanlig ordning är det gymnasieskolan som ska delta i EPL-studien. Men det skulle vara minst lika intressant om man vände blicken mot grundskolan.

Vårt eget upplägg med EPL i de samhällsorienterade ämnena under hela högstadietiden är unikt. De signalerna får vi mer och mer desto längre tiden går.

Om man pratar entreprenöriellt lärande i grundskolan så handlar det oftast om kortare temaarbeten med EPL-inslag . Och på gymnasiet gäller UF-konceptet med inriktning mot företagande.

Vår EPL-pedagogik hittar man inom de fyra ämnena historia, religion, geografi och samhällskunskap....och vi vet att det gör skillnad när det gäller elevers resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar