Dags att utveckla undervisningen på ett sätt så att det passar eleverna. Men hur gärna man än vill så går det inte att säga att skolan är anpassad till eleverna, inte fullt ut i alla fall. Okey, det börjar dyka upp en del nya tankar…..superbra.
Allt för många elever blir uttråkade av megalånga genomgångar och instuderingsfrågor tills man kräks. Man kan ju fundera över var det lustfyllda lärandet ligger i sån undervisning?
Och det måste ju finnas andra sätt att jobba än i klassiska tre-veckorsmoduler med genomgångar, svara på frågor och skriva prov, eller hur?
Att plocka fram sin gamla planering år efter år är säkerligen bekävmt men hur mycket lustfyllt hittar man där? Det som passar en elevgrupp kan omöjligen passa en annan utifrån ett individuellt sätt att se på lärandet.
Vi, som är EPL-pedagoger, har ju vår övertygelse när det gäller andra sätt att lära och vi är övertygade om att det entreprenöriella lärandet är här för att stanna. Säkerligen finns det lika många varianter på EPL som det finns pedagoger. Men kontentan är densamma…..ökad delaktighet, höga förväntningar samtidigt som man försöker få till det abstrakta så det blir mer konkret.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar