Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 20 september 2012

Poletten verkar ha ramlat ner hos rektorerna

Det dyker upp fler och fler studier som visar att entreprenörskap i skolan väcker intresse och engagemang hos eleverna....... och på köpet förbättrade resultat. Men i den senaste studien verkar poletten även ha ramlat ner hos rektorerna......hm intressant.

Entreprenörskap i skolan innebär inte att lärarna kan abdikera från sin roll som ledare i klassrummet. Arbetsbelastningen kommer snarare att öka, än minska enligt Åsa Ekström som har skrivit en magisteruppsats i ämnet.



Men det här gör entreprenörskap i skolan ännu mer intressant ......."Entreprenörskap i skolan kan vara positivt. Men om det ska fungera och inkludera alla elever, krävs otroligt kunniga lärare med otroligt god relation till eleverna och koll på vad de gör, säger Åsa Ekström. Rektorerna talar om att läraren måste vara uppmärksam på varje elev och stötta denna i sin utveckling"

För oss som redan har anammat EPL-pedagogiken är resultatet inte på något sätt uppseendeväckande. Men någonstans ringer en klocka att det är skolledarna som måste skapa bra förutsättningar i både schema och i den fysiska miljön. Precis som varje EPL-pedagog måste skapa den rätta miljön och utmaningar för sina elever så måste också rektorerna visa på sina entreprenöriella talanger.

Rektorskonferenser, möten med politiker och näringsliv räcker inte. Det är på den egna skolan som man måste förändra........och de skolledare som kommer till skott är de som dragit det längsta strået.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar