Skolans styrdokument är ju ganska tydliga när det gäller entreprenröiellt lärande och formativ bedömning....det ska löpa som en råd tråd från förskolan till gymnasiet. Men när debatten kommer i gång om nationella provens vara eller icke vara då verkar det formativa inte ha någont värde
Debatten om nationella provens likvärdighet går vidare. Nu senaste var det Dagens Nyheters ledarskribent som gav sin syn på saken.
Självklart ska alla elever ha rätt till en likvärdigbedömning men frågan är om det är NP som är det rätta i alla lägen. I lärarmun heter det ju så fint att NP ska vara ett bedömningstillfälle precis som alla andra. Men riktigt så ser det inte ut de svenska klassrummen.
Forfarande är det åtskilliga lärare som har NP som sin enda värdemätare och betyget blir det som du lyckats få ihop under dina timmar på de olika proven. Summativt utan dess like, här handlar det om rätt eller fel, vinna eller försvinna
Om nationella proven ska överleva som ett modernt pedagogiskt instrument som behöver det förändras. Syftet måste vara mer formativt men något sånt vekrar det inte skyltas med i anvisningarna till proven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar