En av hörnstenarna i det entreprenöriella lärandet är den formativ bedömningen. Ett helt fantastiskt verktyg som kompletterar den summativa bedömningen. Vi, Sara och Johnny, har genom åren lyckats få många av våra medarbetare att visa sina kunskaper under själva processen.
Och vår undervisningsfilosofi bygger också på att våra medarbetare ska få lära sig på det sätt som passa bäst. Men man ska också få visa sina kunskaper under hela processen samtidigt som lär sig. Det här sättet att jobba är styrkan med det entreprenöriella förhållningssättet.
Men nu verkar det blåsa nya vindar från regeringen. I går aviserade Björklund att nationella prov ska införas även i so. Och det klart att nationella prov är ETT sätt att mäta kunskaper på. Men det nämns inte ett ord om hur Björklund tänker hantera den formativa bedömningen och värdet av att göra kontinuerliga bedömingar under resans gång.
Om man läser mellan raderna så är det lätt att tolka budskapet......nationella provet ska vara vägledande för betyget. Och de lärare som har för stora avvikelser ska jagas av Skolinspektionen.......
Nationella provens betydelse kommer säkert att debatteras vidare. Men visst blir det intressant och höra hur det entreprenöriella förhållningssättet och den formativa bedömningen ska värderas i relation till nationella proven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar