Att göra det "omöjliga" möjligt är vårt honnörsord när det gäller entreprenöriellt lärande. Med hjälp av lite uppfinningsrikedom och lite nytänkande går det att få fler elever att nå kunskapskraven. Och det går samtidigt att utmana de som är en bit på väg.
Och ett bra redskap är den formativa bedömningen som gör att man bedömer under hela kunskapsprocessen. Men den som följer med i skoldebatten i media märker ganska snart att det blåser lite andra vindar.
Många politiker verkar se kunskap som något som ska mätas vid ett enda tillfälle. Just nu debatteras fler nationella prov i kombination med en extern examinator. Det här sättet att visa sina kunskaper på passar säkert en del....men långt i från alla.
I den nya läroplanen för grundskolan står att eleverna ska utveckla ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap.
Ett entreprenöriellt förhållningssätt förutsätter att det finns många olika sätta att bedöma elevers kunskaper på. Att ensidigt fokusera på nationella prov känns som en väldigt smal väg att gå om man vill ge alla elever rätt förutsättningar att utvecklas och nå kunskapskraven.
Många av dagens debattörer skulle nog må bra av att besöka några högstadieklasser under någon vecka. Det ger lite andra perspektiv och förhoppningsvis en annan syn på lärandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar