Entreprenöriellt lärande gör skillnad

lördag 28 april 2012

Vi som EPL-pedagoger får ett guldläge.....

I dag är Uppsala Nya Tidnings huvudnyhet att eleverslust att lära minskar. Och det är någonting som gäller först och främst på högstadiet enligt den enkätundersökning som är gjord på skolor i Uppsala län

Men det finns kommuner som lyckas bättre och de som inte när särskilt högt. Och tyvärr är Enköpingseleverna de som är minst nyfikna enligt enkäten.

Men det går att få fart på intresset.....ett sätt är ju att man som pedagog erbjuder fler sätt att visa sina kunskaper på. Och det är också det som är en del av vår EPL-pedagogik. Lärande samtal är ett alternativ som våra medarbetare ofta väljer. " Det är lättare att visa vad man kan när man pratar än när man skriver" Att man dessutom kan få sitta i en lugn och avslappnad miljö gör inte saken sämre.

Och vi som EPL-pedagoger får ett guldläge att få syn på de djupa kunskapskvaliteter som väldigt många av våra medarbetere besitter.

Att få resonera kring Sveriges neutralitet under andra världskriget är ett bra exempel där vi som pedagoger kan ställa följdfrågor under samtalets gång...Hur tänker du kring det?....Hur menar du?.....Vilka konsekvenser kan du se?....

Och det här är ETT sätt att både höja lusten, nyfikenheten och intresset samtidigt som resultaten höjs.

I Knivsta kommun har man helt andra resultat jämfört med Enköping. Och om man ska tro utbildingschefen Peter Svanttesson så beror det hur engagerade och nytänkande pedgoger man har. ".....har man inte lärare som matchar de ungas lust att lära så går det ändå inte, då tappar barnen lusten".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar