I gårdagens nummer av Svenska Dagbladet finns någonting mycket tänkvärt som pedagoger runt om i Sverige kan behöva fundera på.
Nerja van Zalk har forskat kring blyghet hos barn. Artikeln bygger på att i skolan ser blyghet som ett problem som ska övas bort genom att tex göra redovisningar inför hela klassen. Ofta får samma elev höra att man ska vara mer delaktig i diskussioner i den stora gruppen.
"De får inte visa sin kompetens på sina egna villkor och jag tror att det är väldigt utbrett att man får sämre betyg på grund av det", menar Nerja van Zalk.
Och det är faktiskt här som det entreprenöriella förhållningssättet kommer in. Det är vi pedagoger som ska skapa lämpliga lärmiljöer så att var och en kan få visa sina kunskaper på bästa sätt. Om det är i eller utanför klassrummet man visar vad man kan får inte spela någon roll.
Under snart fem år har vi, Sara och Johnny, utvecklat vår EPL-pedagogik......och en av framgångsfaktorerna är att vi låter våra medarbetare visa vad man kan på en mängd olika sätt.
Men med ett entreprenöriellt förhållningssätt till kunskap krävs också att den formativa bedömningen tar ett större utrymme.....och dit har många pedagoger ännu inte kommit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar