Direkt efter påsklovet tar vi emot ytterligare en student från lärarutbildningen i Uppsala. Den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen är oerhört viktig. Och vi vill verkligen ge varje student så mycket som möjligt.
Men om man som student ska få maximal utdelning av sina praktikveckor så måste man ha en bra teoretisk verktygslåda med sig. Och när det gäller ämneskunskaper så är det oftast inga problem. Men när det gäller betyg och bedömning och entreprenöriellt lärande så är det precis tvärtom.
Vi, Sara och Johnny, har redan hunnit träffa vår nya student och ganska snabbt kunde vi konstatera att entreprenöriellt lärande är någonting som är helt främmande. ........Och det är samma visa varje gång vid möter lärarstudenter. Man känner inte till EPL-begreppet och man har ingen som helst teoretisk förankring, trots att det uttryckligen är en viktig del i skolans styrdokument.
Vi kommer naturligtvis att leverera hundra procent EPL-pedagogik till vår nya student. Men hur blir det med alla övriga studenter som sällan eller aldrig får uppleva entreprenöriellt lärande varken i teorin eller i praktiken?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar