Att få våra medarbetare att visa sina kunskaper på bästa sätt ingår i vårt uppdrag som EPL-pedagoger. Ett sätt är någonting som vi kallar lärande samtal.....och det är precis som det låter ett samtal där man lär sig.
Under momentet första världskriget har alla medarbetare valt olika sätt att visa sina kunskaper på. Och de som valt lärande samtal kommer samlas i en liten grupp tillsammans med tre till fyra klasskamrater. Vi, Sara och Johnny, kommer att vara samtalsledare och fokus kommer att ligga på själva kunskapsprocesen, centrala historiska begrepp och kartan.
Det är ju just det här som kännetecknar entreprenöriellt lärande och formativ bedömning.....att känna att man deltar i en kunskapsprocess där man med hjälp av andra kan upptäcka heltheter och på så sätt lära sig lite mer. Målet med lärande samtal är att man ska kunna mer när man lämnar arbetspasset än när man startade.
Men det som även kännetecknar EPL är att man vågar testa lite ny grepp och för oss är den här modellen av lärande samtal ny. Vi ser enorma möjligheter men självklart ska våra medarbetare få utvärdera och säga sitt...Och därefter görs det säkert justeringar till nästa gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar