Entreprenöriellt lärande gör skillnad

tisdag 27 september 2011

Att ställa om från summativ till formativ....

Det här läsåret har vi, Sara och Johnny, ansvar för all so-undervisning på högstadiet....Och visst känns det inspirerande samtidigt som det är en stor utmaning.

Den största utmaningen gäller våra nior där en tredjedel är inskolade med klassiska prov och där den summativa bedömingen har varit rådande. Man hade inte ens hört tals om det entreprenöriella förhållningsättet och man såg det traditionella lärandet som det enda sättet att lära sig på.

Men redan nu efter ett par veckor känns det som vi har lockat fram många entreprenöriella tankar hos våra nyaste medarbetare. Och självklart måste det få ta lite tid att ställa om från summativ till formativ....och från traditionell till entreprenöriell. Men omställningen är redan i full gång.

Sakta men säkert börjar man inse att det finns en mängd olika sätt att visa sina kunskaper på.....Och man inser också att alla faktiskt inte behöver visa sina kunskaper på samma sätt.

Det som där emot alla är säkra på är att det är kursplanens kunskapsmål som gäller och det är ju också det som är grunden för en likvärdig bedömning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar