Entreprenöriellt lärande är egentligen väldigt enkelt.........men samtidigt så väldigt svårt. Åtminstone för många pedagoger.........
Vi, Sara och Johnny, är övertygade om att våra medarbetare lär sig både bättre och snabbare om man kan få lära sig i andra sammanhang än de gamla vanliga. Åtminstone ska man ha större möjlighet att välja HUR man vill lära sig.....och det får våra medarbetare. Det här sättet att jobba kräver ju att man som pedagog är lite följsam, att man både vågar och vill göra någonting annat än det gamla vanliga.....
Men den stora majoriteten av kollegor tror förfarande att EPL innebär ett tema i arbetslaget......eller att man besöker något företag. Och det här gamla tematankarna dyker hela tiden upp trots att varje pedagog egentligen borde veta att EPL är någonting annat.....men kvarnarna verkar mala sakta....
Visst kan man ha ett entreprenöriellt förhållningssätt och samtidigt arbeta tematiskt. Men man kan inte spika varje detalj .....och sen tro att eleverna ska jubla.
För oss betyder EPL att man skapar variation i undervisningen.....att riva ihop ett tema på några veckor är inte särskilt svårt ......men om det hela tiden ska styras upp i detalj då dödar man kreativiteten i stället för att locka fram den. Ett visst mått av "kaos" måste få finnas med om man vill få kreativa medarbetare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar