När vi, Sara och Johnny, pratar EPL-pedagogik med andra pedagoger, tjänstermän eller med politiker får vi ofta frågan vad som krävs för att lyckas.
Självklart kan vi inte leverera något exakt svar men ska man komma någonstans med det entreprenöriella lärandet så behövs det ett tydligt stöd från skolledningen.
Och ett tydligt stöd innebär att man inte bara snackar. Det handlar om att göra också.....
EPL-pedagogik behöver en organisation som hela tiden anpassar sig efter elevgrupperna....Och förmågan till anpassning gäller både rektor och pedagoger. När något inte fungerar måste man våga testa något nytt.
Men här har vi också ett av skolans stora dilemma...... Det sitter liksom i väggarna att elever bara kan lära sig i ett klassrum. Alla ska göra samma sak vid samma tillfälle. Och dessutom förväntas man vara klar på samma tid.
Man kan ju fundera på vem skolan är till för....är det för att eleverna ska utvecklas eller är det för att pedagogerna ska känna sig trygga med det gamla vanliga?????
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar