Entreprenöriellt lärande gör skillnad

söndag 3 juni 2012

Man verkar göra fel saker

Hur ska man få högstadieelever så nyfikna på skolarbetet att de får lust att lära sig mer? De är en av de frågeställningar som Uppsala kommun har haft med i sin stora undersökning i de olika pedagogiska verksamheterna.

Och precis som i Enköping så så visar resultatet att mer än hälften av högstadieeleverna går till skolan varje dag utan att känna lust att lära sig mer.....ett minst sagt bedrövligt resultat.

Undersökningar i alla ära men vad gör man åt problemet? Och om man nu gör någonting så verkar man göra fel saker. För visst känns det som om skolan inte hänger med i den pedagogiska utvecklingen. Det är dags att förnya sig, det håller inte att hela tiden pressa in mera av samma sak.

Vi, Sara och Johnny, är övertygade om att undervisningsmetoderna behöver förnyas. Den gamla klassiska katderundervisingen behöver trimmas upp rejält.....och vi vet att det går.

Under snart fem årstid har vi lagt all krut på det entreprenöriella förhållningssättet. Alltså att vi hela tiden försöker att göra vår undervisning så verklighetsanpassad som möjligt samtidigt som vi ger varje medarbetare ett individuellt upplägg om det gynnar hans eller hennes lärande.

Och varje utvärdering säger samma saker. Vi har fått många fler motiverade medarbetare som når längre i sin kunskapsutveckling......Och med den responsen är det givet att vi tänker fortsätta med EPL-pedagogiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar