Religion, geografi och samhällskunskap blandades på gårdagens arbetspass med våra nior. Det är alltid svårt att hitta rätt ingång på ett nytt moment. Men svt:s dokumentär "Nigerias blod fångade de flesta....
Konflikter i värden är ju ett stort ämne och det passar ju utmärkt i det entreprenöriella tänket. I vanlig ordning ger vi en teoretisk bas där man får med sig generella kunskapskvaliteter som man sen kan använda under sitt "konflikt-uppdrag".....och i uppdraget blir de entreprenöriella kompetenserna en förutsättning för att kunna gå vidare.
Det som är mest spännande med det entreprenöriella lärandet är att det inte finns något facit. Och just nu är vi mitt i en sådan fas.........Vi vet vilka kunskapskrav som det ska arbetas mot -men hur det ska gå till är inte klart.
Men just nu tänker vi, Sara och Johnny, så här:
Vi vill försöka hitta ett samarbete med olika organisationer som på något sätt är involverade i hjälpinsatser när det gäller konfliktområden. Självklart ska vi som pedagoger gör allt för att hitta rätt samarbete utanför skolan. Men om du som bloggläsare har några tips så måste du höra av dig!
Om man vill få sina medarbetare delaktiga i kunskapsprocessen så ska ju även de vara med i planeringen. Det klart att våra nior ska få använda sina kontakter och lyfta på telefonluren för att få till ett samarbete med någon aktör utanför skolan. Nu handlar det om att ringa och göra personliga besök. Nu måste man presentera vad man vill, man måste ta initiativ och man måste leverera.
Vi tror verkligen på det här sättet att arbeta......det är hur entreprenöriellt som helst och det ger fantastiska resultat i form av engagemang, ansvar och höga kunskapsresultat.
Och ännu en gång vill vi lyfta fram att det inte behövs en stor planeringsapparat där mängder av lärare och ämnen är inblandade. Varför krångla något som egentligen är så enkelt och samtidigt så roligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar