Om du inte stannar upp och utvärderar ditt pedagogiska ledarskap i klassrummet är det stor risk att utvecklingen avtar eller stannar upp. För tveklöst är det så att vi pedagoger gör mycket om dagarna. Vi stressar runt mellan klassrum, vi löser konflikter eller rättar prov.....
Men gör vi verkligen det som skulle göra störst skillnad? Tänk om vi lurar oss själva bara för att vi irrar runt och gör saker hela tiden. Kanske är det så att vägen till mer pedagogisk utveckling går genom att göra mindre av vissa saker och kanske till och med strunta i en del andra saker som man gör av gammal vana.
Hur som helst så gäller det att hitta sin väg. Vi, Sara och Johnny, har hittat en väg som underlättar vår vardag. Vi samarbetar kring all vår SO-undervisning samtidigt som vi utvecklar det entreprenöriella förhållningssättet.
Visst, vi har lite fler elever jämfört med den pedagog som arbetar själv men de stora vinnarna är våra medarbetare som alltid har två pedagoger till hands. Det finns alltid någon av oss i rummet oavsett vad som händer.
En annan stor fördel är att vi i mycket större utsträckning kan individualisera och utmana våra elever jämfört med den pedagog som kör sitt eget race. Vår ledstjärna är den formativa bedömningen och vi gör allt för att hitta fler lärmiljöer och vi söker hela tiden efter fler sätt att visa kunskaper på.
Sist men inte minst så kräver den entreprenöriella processen ett stort mått av kreativitet, mod och nytänk....och två tänker bättre än en.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar