Skolan debatteras som aldrig förr men frågan är väl om det ger några avtryck i klassrummet? "Från och med 2016 kommer eleverna i årskurs 1–9 att ha 25 procent mer matematikundervisning jämfört med 2013".
Och det klart att det låter bra att eleverna ska få mer matteundervising. Men den stora frågan är väl om det blir bättre med mer av samma sak. Egentligen handlar det inte specifikt om matte, det här gäller alla ämne.
Vi, Sara och Johnny, tror att lärandet måste hitta andra former. Det måste utgå mer från elevernas inre motivation och det måste kännas meningsfullt och spännande. För oss handlar det entreprenöriella lärandet om att hitta andra sätt att lära samtidigt som man måste våga lämna klassrummet.
Det är inte alls självklart att mer läxor hemma vid köksbordet och mer undervisning i skolan ger ett positivt resultat.
Det måste finnas en större bredd på hur man kan lära sig och hur man kan visa sina kunskaper och det kan man uppnå inom ramen för den undervisningstid som finns. Mer är inte alltid bättre...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar