Att våga släppa in kreativiteten i skolan är oerhört värdefullt. Och visst är det så att svensk skola är ganska duktig på att locka fram det kreativa......åtminstone så länge eleverna går på låg- och mellanstadiet.
Men sen när man kommer upp på högstadiet så verkar det inte vara lika intressant längre. Åtminstone inte i de teoretiska ämnena. Men vi som driver det entreprenöriella lärandet i samhällskunskap, historia, geografi och religon vet att det går alldeles utmärkt att få med en kreativ dimension i de teoretiska ämnena. Där med inte sagt att man kan göra som man gjort tidigare....
EPL-pedagogik förenar ju både teori och praktik...att man ska få omsätta sina teoretiska kunskaper i ett praktiskt sammanhang, svårare än så är det inte.
Men för det finns ett men...varför är det inte okey att lära sig med hjälp av mer verklighetsbaserad undervising i t.ex matte. Att år ut och år in vända blad i matteboken kan väl inte locka fram lusten att lära?
Om det entreprenöriella förhållningsättet går att applicera på de teoretiska so-ämnena så går det minst lika bra i både matte, fysik och kemi eller något annat ämne.
På årets upplaga av bokmässan diskuteras en ökad kreativitet i skolan som någonting viktigt och positivt. Och den som känner sig osäker ska absolut följa den här länken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar