Det här med elevresultat är lika spännande varje gång det diskuteras bland pedagoger. Och nästan varje gång så dyker samma ursäkter upp varför man inte kan nå längre med just den eleven eller den klassen.
Men hallå, är det inte dags att stanna upp och tänka till? Var är ditt pedagogiska tänk och vad har du med dig från fem års studier på universitet och högskola.
Det går inte att skylla på eleverna om man inte når resultaten.....Att hänvisa till ett visst elevunderlag är ingen ursäkt. Det är de enskilda pedagogerna och skolan som måste anpassa sig till eleverna när det gäller fungerade pedagogik, inte tvärtom. Det är pedagogernas uppgift att kunna leverera mångfald när det gäller undervisning, grupperingar och bedömning.
Vi EPL-pedagoger har vårt sätt och vi ser goda framsteg med det entreprenöriella förhållningssättet, därmed inte sagt att det är bäst i alla lägen för alla elever. Men vi vet att stor delaktighet i både planering, genomförande och utvärdering ger resultat. Lägg där till formativ bedömning och individuella upplägg.
Skolan och lärarna är till för eleverna.....inte tvärtom. Vill man inte anpassa sig kanske det är dags att göra ett besök på platsbanken. Det kanske låter hårt men ska skolsverige utvecklas så är det nog nödvändigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar