Vår EPL-pedagogik bygger mycket på våra medarbetares delaktighet. Hos finns det alltid möjlighet att komma med egna idéer och förslag.
Oftast är det våra medarbetare som kommer med de bästa idéerna och då det gäller för oss pedagoger att både våga och vilja släppa vår egen utgångstanke. Kan man som pedagog bli mer förändringsbenägen och verkligen lyssna på sina elevers förslag så har man gjort stora vinster.
Den tiden är förbi då lärare kunde göra långa terminsplaneringar in i minsta detalj. Men faktum är att man alldeles för ofta möter lärare som t.ex redan i början av året bokar in olika studiebesök bara för att man själv tycker att det kommer att passa så bra in. Men hur mycket erbjuder man eleverna att vara delaktiga i planeringen när man tänker på det viset......Inte särskilt mycket.
Och det är nog det som skiljer en EPL-pedagog från en mer traditionell lärare. Entreprenöriellt lärande utgår mer från eleven. Vi pedagoger har koll på det centrala innehållet. Men i vilken ordning och när det olika momenten ska in får medarbetarna tycka till om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar