På UNTs debattsida kan man läsa att Sverige måste upp ur sandlådan. Alla måste inse att kunskap frodas genom hårt arbete och eget ansvar.
Artikeln riktar sig främst mot högskolans studenter och lärare Men även grundskolan får sig en släng av sleven " Gör upp på allvar med flumskolan. Grundskolan har länge präglats av låga kunskapskrav som en följd av en ansvarsförskjutning från lärare till elev".
Och visst finns det en poäng med att kunskaps kräver en en egen och ofta ganska hård arbetsinsats. Men hela artikeln känns gammalmodig om man som pedagog vill ha en en utveckling av lärandet. Att tro att läraren vid katedern är det som kommer att lösa intresset för lärandet känns helt fel väg att gå.
Det luktar traditionellt lärande på långt håll och det behöver ju inte vara något fel. Men om man upplever att intresset för studier i allmänhet har gått ner så måste man väl börja tänka lite nytt.
Ett entreprenöriellt förhållningssätt kan användas på alla nivåer från förskola till högskola......Men av någon anledning så blir det trögare och trögare desto längre man kommer i utbildningssystemet. Visst finns det högskolekurser som har ett stort mått av entreprenöriellt tänkande i sina moment. Men mycket mer kan göras.
Om lärandet och skola ska utvecklas måste man våga prova nya sätt......Att övriga delar av samhället ska utvecklas ser alla som en självklarhet. Men när det gäller lärandet är det på många håll tvärtom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar