Att vara entreprenöriell i en traditionell omvärld kräver en hel del av oss som vill tänka lite annorlunda. Ett bra exempel är från den senaste veckan. Våra medarbetare fick med ganska kort varsel veta att man skulle befinna sig i kommunhuset för en kort presentation av sina affärsidéer. Alltså ett kanonerbjudande att få testa sina kunskaper i skarpt läge. Och så långt är ju allting gott.
Men när, vi Sara och Johnny, ska försöka gör en deal med berörda ämneslärare och försöka få loss eleverna från en enstaka timme då är det inte lika lätt. Visserligen var det ingen pedagog som sa nej, inte den här gången. Men man visar ganska tydligt vad man tänker och tycker....man gnäller och stånkar så till den milda grad. "Hur ska det gå med mina timmar och mina prov?"
Ett entreprenöriellt förhållningssätt bygger på en helhetssyn kring både elever och kunskaper. Att då sitta och räkna minuter med kulram känns onödigt fyrkantigt. Det intressanta är att det är just de här pedagogerna som säger sig vilja arbeta i projekt och över ämnesgränserna. Man kan ju fundera över var logiken finns i det resonemanget?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar