Hur ser ett uppdrag med entreprenöriell prägel ut? Det är nog den vanligaste frågan som vi får när vi föreläser om ett entreprenöriellt förhållningssätt för andra pedagoger.
Och själva utgångspunkten är ganska enkel....använd begrepp och abstrakta resonemang men gör de synliga i ett praktiskt sammanhang.
Det här är ett exempel på uppdrag som våra åttor kommer att möta efter påsk.......Det är nu man ska ta sig ut och prata bilekonomi med stans bilförsäljare. Men vi har naturligvis fler uppdrag på temat ekonomi. Och det gemensamma för våra uppdrag är att man inte löser de i skolbänken...nu måste man utanför skolan väggar.
Nu gäller det att visa vad man går för....samla fakta, strukturera, lösa problem med anpassning till en viss situation, diskutera och samtala är bara några av alla de förmågor som man får använda sig av.
Att man dessutom gör delar av sitt skolarbete i en annan miljö kan ju inte vara fel. Det här entreprenöriella sättet att arbeta ger resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar