Entreprenöriellt lärande och formativ bedömning är någonting som ligger varandra väldigt nära. Och de senaste åren har vi, Sara och Johnny, hittat många nya bedömningssituationer med hjälp av det formativa.
Den nya läroplanen lyfter också fram det formativa på ett tydligt sätt. Men när det är dags för nationella prov då verkar det inte längre vara intressant.....
Visst kan man använda resultaten från nationella proven på ett formativ sätt. Men det märkliga är att det inte finns någon anvisning eller tips från provkonstruktörerna hur man skulle kunna göra.
Det man också kan konstatera är att det summativa verkar ha etsat sig fast, trots att styrdokumenten pekar i en annan riktning. Skolpolitiker, både på lokal- och risknivå, nämner sällan den formativ bedömningen när man diskuterar resultat. Fortfarande är det ett visst antal poäng utifrån några givna frågor som ska visa vilka kunskaper som elever besitter.
När ska skolan utvecklas om man aldrig vågar prova något nytt? I så gott som alla andra branscher sker det en kontinuerlig utveckling...men i skolan står många delar helt still.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar