I skolan prioriteras teoretiska kunskaper. Det breda spannet tas inte till vara menar Cecilila Moldén som är verksamhetschef på Hillelskolan i Stockholm.
Det här är egentligen inga nyheter för oss som har jobbat med entreprenöriellt lärande under många år. Det är först när man får till ett bra samarbete med det lokala näringslivet som det börjar hända saker. Eleverna börjar känna nyttan av sitt lärande och intresset skjuter i höjden.
"Om man jobbat länge i skolan ser man kunskap ur ett visst perspektiv. Då är det svårt att förstå att näringslivet räknar med kompetenser utöver ren skolkunskap, säger Cecilia Moldén.
Hon ger en rad exempel; förmåga att lösa problem, förmåga att knyta kontakter och att utveckla relationer internt och externt, ett nyfiket förhållningssätt, att kunna ta till sig ny kunskap snabbt".
Men det här sättet att arbeta kräver ju att lärare både vill och tar sig för att ändra sitt arbetssätt.....Att jobba från pärm till pärm går inte. Här gäller det att tänka nytt och möta utmaningarna efter hand som de dyker upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar