I gårdagens UNT diskuteras på ledarsidan varför det är så stor skillnad mellan flickors och pojkars betyg. Och sjävlklart finns det många åsikter tankar i den frågan. Men UNT skriver också att "elever utan starkt stöd hemifrån är betjänta av skickligare lärare och starkare återkoppling kring studieresultat".
Vi jobbar sedan ett par år tillbaka med stark återkoppling genom den formativa bedömningen. Och det här sättet att arbeta har visat sig vara ett lyckokast......vi får helt enkelt fler elever att nå längre oavsett hur stödet ser ut hemifrån.
Alla elever har rätt till en starkare återkoppling för att var och en ska kunna nå så långt som möjligt, att bara begränsa det till en liten klick utan starkt stöd hemifrån känns lite fjuttigt. Det går att få till en starkare återkoppling och vi har valt coachingmodellen i de samhällsorienterade ämnena.
En annan förklaring till våra goda resultat är det entreprenöriella förhållningssättet som många gånger flyttar lärande från skolan till någon annan plats. Ibland på något företag och ibland i den närmaste omgivningen.
Det klart att det går att höja resultaten i skolan.....men det måste till fler sätt att lära och fram för allt fler sätt att visa sina kunskaper på. Alltså en rejäl utmaning för lärarsverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar