Entreprenöriellt lärande gör skillnad

söndag 24 november 2013

Undervisningen utsätts aldrig för några onödiga avbrott.

I Svd finns en intressant artikel som går ut på att uppdraget som lärare är näst intill omöjligt. Och man lyfter fram många viktiga punkter som behöver förbättras om kvaliteten på undervisningen ska höjas.
  • Dåligt med resurser och många elever blir förlorare om man inte får stöd hemma.
  • Fler och fler arbetsuppgifter för lärare men ingenting plockas bort...
  • Dokumentationen är omattande och själ viktigt pedagogisk tid
Men man fokuserar också på klassernas storlek och i viss mån är det säkert så att stora grupper kan vara en nackdel. Det som slår oss är att man tar förgivet att lärarjobbet automatiskt skulle vara ett enmansjobb i klassrummet.

"Alla som någon gång har stått inför en proppfull skolklass vet att vad man som ensam lärare kan åstadkomma är begränsat, hur kompetent man än är".

Vi, Sara och Johnny, är alltid två i klassrummet samtidigt som vi har större elevgrupper. Ibland är det två klasser men en del pass är det tre klasser. Det är inte så att vi gör några underverk men med ett lite annat upplägg än det traditionella når man bättre resultat jämfört med att vara ensam lärare i klassrummet.

Lärare måste bli bättre på att arbeta tillsammans för det finns så stora vinster att göra. För det första så säkrar man upp bedömningen på ett helt annat sätt. Två pedagoger ser och hör mer.....Men skapar också ett kontinuerligt lugn.

Det finns ju alltid minst en av oss i rummet oavsett vad som händer. Det spelar ingen roll om det handlar om att lösa en konflikt eller om man måste gå och hämta material. Undervisningen utsätts aldrig för några onödiga avbrott.





.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar