Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 7 november 2013

Hos oss levererar man på plats...

Läxdebatten blir allt mer förekommande.....och det är upprörda elever och föräldrar som tar ton. Så här såg det ut i UNT för ett tag sen:

"LÄXOR. Jag tycker att läxor ger för mycket stress. När jag kommer hem från skolan är jag alldeles för trött för att sitta ner och återigen börja med stressande skolarbete. Det skolarbete vi gör har sin plats i skolan, inte på vår fritid. En anledning är att man inte kan koncentrera sig lika lätt hemma som man gör i skolan. Tv:n låter, lillebrorsan skriker, hunden springer runt, man blir hungrig, man äter… När jag kommer och ska börja arbeta hinner jag bara jobba i max 10 minuter".



Vi, Sara och Johnny, tänker lite på annat sätt. Vi har våra "medarbetare" under hela skoldagen och det klart att det måste ligga i varje professionell pedagogs intresse att skapa en lärmiljö där alla kan lära sig i skolan.

Med ett entreprenöriellt förhållningssätt och formativ bedömning finns det inte plats för den traditionella läxan. Hos oss leverar man på plats...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar