Att friskolorna har ett stadigt grepp om marknaden för lärandet råder det väl inga tvivel om. Och uppenbarligen så finns ett behov, ett behov som den traditionella skolan inte verkar kunna matcha. Lite märkligt kan man tycka eftersom erfarenheten av att bedriva undervisning är lång i det kommunala träsket.. Men det kanske är just det som är problemet?
Den som väljer att starta en friskola måste ha ett entreprenöriellt tänk med sig i bagaget. Man måste våga tänka nytt och man måste våga ta liter risker.
Ser man det ur elev- och föräldraperspektiv så här det helt klart så att friskolorna har någonting som de kommunala inte kan eller vill erbjuda.
Friskolorna erbjuder andra sätt att lära...och det lockar naturligtvis. Samtidigt kan man konstatera att de traditionella skolorna står kvar och stampar, trots konkurrensen...
Det händer inte särskilt mycket när det gäller lärandet. Det är samma gamla klassrum och samma gamla storlek på grupperna som det alltid har varit. Man läser språk på samma sätt som man alltid har gjort...glosor, glosor, glosor. Och man räknar på i sin mattebok. Efter en avklarad sida är det bara att vända blad, man behöver knappt tänka själv.
Det är tryggt, förutsägbart och tråkigt. Och det är långt ifrån läroplanens tankar om att skapa lust att lära. Det är helt klart långt kvar innan det entreprenöriella tänket når de kommunala skolorna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar