För oss är formativ bedömning och entreprenöriellt lärande någonting som hör ihop. Hur våra medarbetare visar sina kunskaper spelar ingen roll...
Det här med formativ bedömning märks lite mer när läsåret snart är slut. Det är nu man märker vilka kollegor som bara pratar utan att förstå hur den formativ bedömningen ska användas.
Så här i terminsslutet går det inte en dag utan att man hör hur viktigt det nationella provet är i förhållandet till elevens betyg. Det är nu man hör kollegorna sucka och stöna över resultatet på nationella provet. Och helt plötsligt verkar de formativa tankarna, som var så självklara i höstas, vara som bortblåsta.
Om elever ska kunna få en rättvis bedömning behöver den formativa bedömningen göras till ett levande verktyg. Lärare måste helt enkelt stå upp för sin bedömarkompetens och använda den formativa delen som ett naturligt bedömníngsverktyg.....men där är vi inte än.
Det är dags att se det nationella proven som vilket annat bedömningstillfälle som helst. Alla elever har rätt till en rättvis bedömning - men just nu är vi långt därifrån. Den formativa bedömningen har en mycket stark ställning i styrdokumenten men ute på skolorna verkar den inte vara mycket värd så här när sommarlovet närmar sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar