Ett entreprenöriellt förhållningssätt gillas inte av alla pedagoger....Och det må väl vara hur det vill med den saken. Men ska kunskapsresultaten i skolan kunna öka så behövs det göras något.
Den som inte fixar att ha ett entreprenöriellt förhållningssätt i sin undervisning behöver i alla fall fundera på sitt förhållningsätt gentemot sina elever.
Ungdomar i dag är smarta och de förväntar sig att få vara delaktiga på många olika nivåer. Och det gälller oavsett om man är hemma, på idrottsklubben eller i skolan.
Att som pedagog år efter år spika upp en detaljerad planering som ska följas slaviskt in i minsta detalj är ingenting som lockar elever till lärande. Om man där emot bjuder in eleverna i både planerings- och genomförandeprocessen så händer det positiva grejor.
Visst innebär det mer jobb och fler bollar att hålla i luften. Men de positiva elevresultaten kommer som ett brev på posten.....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar