Debatten om läxhjälp går het i många medier just nu. Ska föräldrar kunna köpa läxhjälp med RUT-avdrag eller ska man inte.......???
Men den stora frågan är väl om det inte är dags att tänka lite annorlunda i stället. I stort sett alla vuxna ser läxor som det enda sättet att få till en bra kunskapsutveckling. Och det beror väl främst på att man blickar tillbaka på sin egen skolgång för ungefär 30 år sedan.......
Men ska skolan kunna utvecklas så krävs andra grepp. Skolutveckling kan inte innebära att man bara blickar tillbaka på den gamla katederundervisingen samtidigt som man säger att var bättre förr. I så gott som alla andra branscher välkomnas nytänkande och utveckling......
Men inte inom skolan där är allt gammalt heligt och den som rör om i grytan riskerar att få smäll på fingrarna.
Vi som driver det entreprenöriella lärandet har en annan kunskapssyn. Vi vet att elever lär sig i skolan om man bland annat tillåts visa sina kunskaper på lite annat sätt. Men det handlar även om att skapa annorlunda lärmiljöer och så ofta som möjligt jobba i skarpt läge utanför klassrummet.
Som elev ska det vara en självklarhet att kunna påverka sitt eget lärande. Och de allra flesta elevidéer går alldeles utmärkt att genomföra så länge man håller sig inom ramen för kunskapskraven. Den elev som möter variation, höga förväntningar och delaktighet i sitt eget lärande kommer också att vilja lära sig. Det ska inte vara så att man måste sitta fast läxträsket för att kunna lyckas med sina studier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar