Den som följer den pedagogiska debatten i media märker ganska snart att både politiker och företrädare för kommunerna är snabba att säga de satsar på skolan. Det handlar om mer pengar till skolan och fler prov för att mäta kunskaper.
Men i det stora hela tillför debatten inte särskilt mycket.....det är samma gamla slagdängor som dyker upp men i en lite ny förpackning. Man verkar ha en uppfattning att mer av samma sak får fler elever motiverade.
Men debatten behöver ändra inriktning om det är bättre resultat som man vill uppnå. Det är dags att diskutera hur man kan hitta andra sätt att nå längre, det är dags att i komplettera de gamla undervisingsmetoderna som man tar för givet men som få ifrågasätter.
Att lyfta det entreprenöriella förhållningssättet vore självklart eftersom det finns inskrivet i läroplanen men riktigt så långt vill man inte gå. Visst slår man sig för bröstet och berättar hur mycket pengar man ska lägga på entreprenörskap i skolan. Men i klassrummen händer inte särskilt mycket sett över lite längre tid.
Varför diskuteras inte den formativa bedömningen och de möjligheter den ger......Att man som elev får möjlighet att visa sina kunskaper på andra sätt än de gamla vanliga ger utrymme för fler elever att nå kunskapskraven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar