Entreprenöriellt lärande gör skillnad

söndag 2 mars 2014

Man måste se till att elevernas förslag och tankar blir verklighet

Nu laddar vi för en fortsättning med våra kartmodeller. I morgon ser vi till att alla påbörjade trolldegskartor ligger på plats när våra medarbetare börjar. Nu ska de sista dalarna, floderna och höjderna formas. Sen återstår rätt färger på rätt plats.



Vi, Sara och Johnny, ser ju enorma fördelar med större grupper och dubbla pedagoger. Men vill man dra nytta av de fördelarna som större grupper ger behöver man göra en del förändringar i sitt pedagogiska upplägg.

För det första är det oerhört viktigt att alla praktiska detaljer är lösta innan eleverna är på plats. Visst, det är väl viktigt annars också men med en större grupp är det ett måste. Var och en ska ha sin bestämda plats så är det bara.

För det andra är vi alltid noga med att presentera arbetspassets upplägg. Alla ska veta vad som gäller och vad som förväntas. Vi gör det både muntligt och med en Power-Pointbild, oerhört effektivt. Det ska även märkas att vi pedagoger har höga förväntnignar varje gång vi möter våra medarbetare.

För det tredje gäller det att hitta en balans mellan struktur och våra medarbetares delaktighet. Hög delaktighet är ju ett av kriterierna för ett entreprenöriella lärande och våra medarbetare har alltid möjlighet att komma med tankar och förslag på vårt upplägg.

Sist men inte minst måste man se till att elevernas förslag och tankar blir verklighet så långt som det bara går. Det skapar både bra relationer och de höjer den inre motivationen. Misslyckas man med den biten blir resultatet det motsatta. Det finns alldeles för mycket skendemokrati i skolan....bort med den.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar