Entreprenöriellt lärande gör skillnad

fredag 31 januari 2014

Har du hittat startnycklarna?

Entreprenöriellt lärande handlar mycket om att hitta startnycklarna. Alltså att du som pedagog vågar chansa en del och hitta nya grepp för lärandet.

Egentligen är det inga stora justeringar som behöver göras. Men man måste våga släppa en del på kontrollen, ibland ganska mycket. För det första är det inget som säger att lärandet ska ske i klassrummet......lärande sker över allt och förmodligen bäst i ett sammanhang. För det andra så behöver man inte avsluta alla moment med skriftliga prov.



Vi lärare är duktiga på att göra bedömningar, vi är faktiskt proffs på det. Det är någonting vi kan och någonting vi gör det varje dag. Därför är det just det som vi ska vara stolta över och våga lyfta fram lite mer. Men det vi framför allt behöver förbättra är att våga stå för våra bedömningar trots att de inte finns på ett skriftligt prov. Det handlar alltså om mer formativ bedömning.

Samma sak gäller de traditionsbundna läxorna som allt för ofta finns där bara för att det ska likna en skola som föräldrarna kan känna igen. Läxor har en stark ställning i Sverige.....men lite konstigt är det faktiskt. För hur man än läser styrdokumenten så finns det ingenting som diskuterar läxors vara eller inte vara. Det går helt enkelt inte att få något stöd för läxträsket i våra styrdokument. Och vi följer väl vårt regelverk......eller?



onsdag 29 januari 2014

Vilja och intresse finns så det är inte där skon klämmer

Normalt sätt så här års brukar vi och våra medarbetare var med i kommunens tävling för unga entreprenörer...men i år ser det ut att gå i kras.

Vilja och intresse finns så det är inte där skon klämmer men skolan saknar nämligen elevdatorer för högstadiet. Vi har helt enkelt inte en enda dator som vi kan nyttja.

Hur gärna man en vill delta i den entreprenöriella tävlingen så är det en omöjlighet. Vi har 50 nior som bara väntar på att få bygga sitt kontaktnät med omvärlden. Okey, vi har EN mobiltelefon som vi kan använda för ändamålet men kön lär bli lång och våra nior har med stor säkerhet hunnit sluta grundskolan innan man ens hunnit ta de kontakter som behövs

.Tävlingsmomentet har skapat en motivation utan dess like och genom åren har oerhört många av våra medarbetare lyckats väl med sina prototyper och sina affärsidéer. Man har fått den samhällsekonomiska teorin att landa genom att arbeta praktiskt i skarpt läge, så är det bara. Det i sin tur har genererat goda elevresultat som naturligtvis bidragit till både skolans och kommunens strävan efter en höjning av meritvärdet.... men i år blir det inte så.

Datorernas nedkomst har vi väntat på sen i augusti och flera gånger har det sagts att nu är de på gång, så även denna gång. Men icke sa nicke, det händer ingenting.

Vi kommer trots allt att att jobba med samhällsekonomi under våren och vi kommer att jobba med vår entreprenöriella pedagogik som grund





tisdag 28 januari 2014

Designade aktiviteter

Att ha pedagogiska diskussioner med kollegorna är alltid intressant. Just nu är det extra intressant eftersom några utav oss ingår i en studiecirkel kring formativ bedöming.

I dag landade diskussionerna kring hur man kan skapa tecken på lärande genom att designa aktiviteter där eleverna får visa vad det kan. Och det är just det som entreprenöriellt lärande innebär.....

Men hur ska man göra?
Jo ,skapa annorlunda lärmiljöer med uppdrag där hjärnan får en match, helst i ett praktiskt sammanhang. Gårdagens uppdrag "Hitta platsen" är ett bra exempel.

Värt att notera är att de flesta pedagoger verkar vilja jobba på det här sättet men motargumentet handlar oftast om för lite tid.

Men varför inte tänka lite annorlunda. Gör mindre av någonting annat och lägg tiden på att hitta bra lärmiljöer och designade aktiviteter som ligger i linje med kunskapskraven.

måndag 27 januari 2014

Hur kan man då veta att det är entreprenöriellt?

Ett av våra entreprenöriella upplägg testade vi på våra 7:or idag. Men hur kan man då veta att det är entreprenöriellt? Jo, alla våra medarbetare fick möjlighet att visa sina teoretiska kunskaper i ett praktiskt sammanhang.

 
Den här gången blev det i form av en tävling som krävde samarbete, kommunikation och teoretiska geografikunskaper vilka skulle omsättas i praktisk handling.

Det här uppdraget skapade verkligen motivation och intresse samtidigt som det blev en introduktion till nästa arbetsområde. Vi är supernöjda med dagen....





fredag 24 januari 2014

Vi kommer att rapportera hur det går

Vi, Sara och Johnny, vet att motivationen hos våra medarbetare ökar när lärandet sker utanför skolans väggar. Nu har vi klarat av momentet riksdag och regering tillsammans med politiker både från den egna kommunen och från riksdagen.


Nu väntar nästa utmaning.....Den här gången står samhällsekonomi på agendan. Vi har jobbat  tillsammans med näringslivet förr och vi tänker gör det igen. Riktigt hur det blir den här gången vet vi inte..men att det blir det vet vi.

De närmaste bloggveckorna kommer vi att rapportera hur det går.

torsdag 23 januari 2014

Politiker från Skol- och Utbildningsnämnden

Det kom inte bara en politiker från Miljöpartiet...det kom två. Både Thomas Rådqvist och Susanna Hedman mötte våra medarbetare idag.

Under nästan två timmar grillades de precis som övriga politiker tidigare i veckan. Alla våra  medarbetare visade stort intresse och frågorna höll en hög kvalitativ nivå.

Susanna Hedman och Thomas Rådqvist från Miljöpartiet blev utfrågade av våra 8:or

Det är ju lite extra kul att ha politiker från skol- och utbildningsnämnden på plats. Entreprenöriellt lärande ska upplevas och nu har både Susanna och Thomas fått en inblick i vårt arbetssätt.

Nu återstår sammanställningar, jämförelser och analyser av de politiska frågorna. Alla fullmäktiges partier har varit på plats och grillats med frågor .Nu ser vi, Sara och Johnny,  fram emot spännande redovisningar och diskussioner kring det politiska innehållet tillsammans med våra medarbetare.

onsdag 22 januari 2014

Susanna är varmt välkommen

Allting ordnar sig brukar man ju säga och det stämmer verkligen när det gäller våra politiker som varinbjudna härom dagen. Susanna Hedman från Miljöpartiet hade inte möjlighet att komma just den dagen. Men i morgon torsdag är hon på plats.

Hon dyker nämligen upp på skolan för att möta våra åttor. Klockan 10.00 möter vi Susanna i vår cafeteria. Sen väntar precis samma grillning som övriga politiker fick i måndags.

Det här är också någonting som på ett sätt kännetecknar vårt entreprenöriella förhållningssätt......Det kanske inte riktigt går som man har tänkt från början men med lite "meck" som blir det oftast bra trots allt. I bland till och med bättre.

Både vi och våra medarbetare ser fram emot en häftig torsdag tillsammans med Miljöpartiet. Susanna är varmt välkommen.