Entreprenöriellt lärande gör skillnad

måndag 26 maj 2014

Snacket i lärarrummet

Många elever känner en frustration över att ett enda prov kan stjälpa deras betyg. Och visst är oron befogad till viss del. Snacket i lärarrummet går ofta åt det hållet.

Det här är någonting som Skolverket har uppmärksammat: "Det är väldigt viktigt att man från början i en kurs får veta vad man behöver utveckla, så att bedömningen sker kontinuerligt under kursens gång. Det ska inte vara någon överraskning när man får sitt betyg varför man får det".

Skolverkets tips till elever som känner sig uppgivna är att man ska sätta sig ner och prata med lärarna. Visst, det låter väl fint men är det inte lärarna som ska ge utrymme för att eleven hela tiden är uppdaterad kring sitt egna lärande?

Vårt framgångskoncept heter ämnescoaching som sker under pågående lektion. Det här visat sig vara ett lyckokast för att få elever att ta ansvar för sitt lärande och känna sig motiverade samtidigt som man hela tiden är uppdatera kring vad som krävs för nästa steg
.
Men att jobba med ämnescoaching under pågående lektion kräver lite annat tänka både från lärare och skolledning. För att få det att fungera krävs dubbla pedagoger på varje arbetspass....alltså två lärare och två klasser. En annan fråga är väl hur intresserade skoledarna är? Vågar man förändra för att få till förbättringar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar