Entreprenöriellt lärande har fått ganska många motståndare bland pedagoger. Och egentligen undrar man vad det beror på? Är det så att det som är nytt och annorlunda skrämmer?
Vi, Sara och Johnny, har sagt det hur många gånger som helst....entreprenöriellt lärande är ingenting som är nytt. Men det behöver göras av fler pedagoger och i fler ämnen. Eleverna måste få känna att skolan är meningsfull, att det man lär sig har ett värde även utanför skolans väggar.
Alla skolans ämnen kan innehålla en entreprenöriell dimension men det är alltid pedagogen som skapar förutsättningarna. Ta till exempel matematiken.......Varför sitter elever dag ut och dag in och vänder blad i matteboken när man skulle kunna gör någonting meningsfullt istället?
Matte är självklart viktigt och naturligvis ska alla elever så så mycket matte det bara går. Men varför måste matteundervisningen vara så tråkig?....när den skulle kunna vara så mycket mer.
Tänk vilka fantastiska matte-entreprenöriella uppdrag som eleverna skulle kunna få möta om bara mattelärarna vågade tänka annorlunda. För vem har sagt att matte endast kan läras genom matteboken, diagnoser och skriftliga prov?
Inte nog med att matteämnet skulle kunna bli populärt igen. Med ett mer kreativt tänk skulle fler elever nå kunskapskraven i matematik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar