Det är alltid intressant när man får möta andra lärare i den egna kommunen.Och särskilt intressant när man får möta andra so-lärare. Gång på gång får man höra att satsningen på det entreprenöriella förhållningssättet ger resultat och att utvecklingen går framåt.
- Men stämmer det verkligen???
- Hur ser det ut när man kommit långt?
- På vilka olika sätt är eleverna delaktiga och hur får de visa sina kunskaper?
- Får eleverna använda sina teoretiska kunskaper i ett praktiskt sammanhang, alltså i skarpt läge utanför skolan?
Efter att i dagarna ha mött, diskuterat och sett olika so-lärares pedagogiska upplägg och uppgifter så blir man helt klart besviken. Det man kan se är att den summativa bedömningen fortfarande står högt i kurs och de gamla traditionella proven höjs till skyarna. För hur ska man annars kunna bedöma eleverna är den vanliga kommentaren. Man kan också se att lektionsupplägget inte har ändrats särskilt mycket på några decennier.....läraren är fortfarande kung vid katedern och eleverna skriver av oavsett om man förstår eller inte.
Det teoretiska och abstrakta stannar på tavlan och i skrivhäftet. Någon praktisk entreprenöriell dimension är inte att tänka på, åtminstone är den svår att upptäcka. Men att arbeta entreprenöriellt är något helt annat ,det handlar om att:
- våga släppa kontrollen
- använda magkänslan
- ta risker
- ha höga förväntningar,
- jobba i skarp läge
- använda sig av flexibel bedömninng och att ha roligt tillsammans med eleverna.
När man väl har tagit de första entreprenöriella stegen det är då man inser att lärandet sker på många fler arenor än vid katedern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar