Gång på gång kan man höra att många elever känner sig stressade över den mängd skriftliga prov som ska genomföras .
Och i gårdagens nummer av Enköpingsposten är det åter igen en elev som känner sig uppgiven och maktlös inför den provstress som förekommer.
Att elever ska testas på sin kunskaper råder det inga tvivel om, självklart ska man uppvisa sina kunskapskvaliteter för att få ett rättvist betyg. Men frågan är väl istället hur man ska uppvisa vad man lärt sig.
I det entreprenöriella lärandet är det den formativa bedömnigen som tar ett stort utrymme. Det betyder att bedömningen görs löpande och under hela processen. Och det är faktiskt dit vi lärare måste komma. Att hitta en större balans mellan formativ och summativ bedömning.
Och de är alla pedagogers uppgift att skapa lärmiljöer där den formativa bedömningen kan få ett större utrymme. Det skulle i sin tur kunna ge elever på alla skolnivåer en mer rimlig arbetsbörda.
Det viktiga är ju faktiskt att varje elev visar vad man kan. Hur man gör det kan inte vara avgörande. Att vecka efter vecka testa eleverna med gemensamma salskrivningar och stora inlämningsuppgifter är inte att se till individen.
I dag dissar vi de pedagoger som inte vill erbjuda fler sätt att visa sina kunskaper på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar