Entreprenöriellt lärande gör skillnad

onsdag 19 december 2012

Ett fantastiskt entreprenöriellt 2012



2012 är snart avklarat och den sista skoldagen likaså. När man blickar tillbaka på vårt entreprenöriella lärande så känns det verkligen att det varit variation på våra arbetspass ....både företag och privatpersoner har involverats.

Teori har blandats med praktik.....och en stor del av lärandet har skett med hjälp av livet utanför skolans väggar.

Ett stor tack till alla som bidragit till våra medarbetares utveckling....
  • Nyföretagarcentrum
  • ALMI
  • ICA Maxi
  • Enköpings lokalpolitiker
  • Sparbanken Enköping
  • Nordea
  • Handelsbanken
  • Enköpings motorverkstad
  • Ö&B
  • Uppsalas lokalpolitiker
  • Enköpingsposten och många, många fler

Nu tar vi julledigt och bloggar vidare i början av nästa år.

Vi önskar alla våra medarbetare en God Jul och ett Gott Nytt år

tisdag 18 december 2012

Geografiska begrepp och landskapsformer

Kreativiteten stod högt i kurs när tal- och språkeleverna skapade egna topografiska kartor. En viktig del i det entreprenöriella lärandet är att få omsätta det teoretiska i praktisk handling.

Men det handlade inte bara om att skapa med trolldeg.....det blev även bra lärande samtal kring geografiska begrepp och landskapsformer.
Den här dagen bjöd även på en film som några av våra medarbetare hade gjort.....temat var andra världskriget och intresse och engagemang stod i topp.

Åter igen ett praktiskt inslag som får teorin att falla på plats. Att dessutom få se våra medarbetare gå in för uppgiften till över hundra procent kan ju få vilken pedagog som helst att gå igång.

måndag 17 december 2012

Lärandet kommer som ett brev på posten...

Ännu en gång är det dags  att skapa landskap och göra landskapsanalyser med hjälp av trolldeg. Nästan 10 kilo mjöl, lite olja, salt  och vattenfärg ska bli grunden för tal- och språkklassernas geografiundervisning så här i slutet av terminen.

Att få det teoretiska att smälta samman med det praktiska är en stor del av det entreprenöriella lärandet. Och när man som pedagog kan finnas på plats under en hel dag så kommer den formativa bedömningen fram ännu tydligare.

Samtal kring landskapsformer, vindar, geografiska begrepp och  olika nederbördstyper  kommer att falla sig  naturligt och då kommer även lärandet som ett brev på posten.

Det praktiska skapandet har en magisk kraft på lärandet......samtidig som de teoretiska pusselbitarna faller på plats. Att man samtidigt har roligt på lektionen kan väl inte vara förbjudet.

söndag 16 december 2012

Politiker som tror på entreprenörskap i skolan

Politiker som lyfter fram det entreprenöriella lärandet är en bra början......men frågan är om man vet vad som krävs för att få lärarkåren att ändra sin traditionella inställning?

Att tro att alla lärare ska massvaccineras med entreprenöriellt lärande fungerar inte....allt för många kommuner har försökt utan några bestående resultat.

Om man däremot vill lyckas implementera entreprenörskap i skolan ska man stötta de som är beredda att ändra sitt tankesätt kring undervisning och lärande.

Att ta steget från traditionell till entreprenöriell handlar först och främst kunskapssyn men även om vilja att förändra.

lördag 15 december 2012

Jag, en entreprenör?

Att Svenskt näringsliv vill driva på allt vad entreprenörskap heter är väl inte så konstigt. Men man riktar sig också en hel del mot skolan med en hel del bra material .



Nästa termin drar vi i gång med samhällsekonomin både i teori och praktik......och det klart att vi ska använda oss av det senaste...."Jag, en entreprenör".

fredag 14 december 2012

Det är läraren som är problemet

Det är alltid lika spännande att prata entreprenöriellt lärande med kollegor........Och nästan vajre gång så fokuseras det på alla hinder som finns för att man ska få till det entreprenöriella

Är det inte för få datorer så lägger man skulden på schemat eller att man har sena lektioner och eleverna är för trötta. Och visst är det alltid enkelt att hitta faktorer utanför sig själv när man egentligen inte vill.

Precis som allting annat så händer ingenting om man inte vill...sen spelar det ingen roll vad skolledare och kommunpolitiker säger ska ingå i lärares uppdrag.

torsdag 13 december 2012

Att vara so-lärare

Att vara so-lärare och dessutom kunna driva det entreprenöriella lärandet är en stor förmån.....hela tiden nya utmaningar och dessutom roligt på jobbet.Och det blir ju inte sämre av att vi undervisar samtliga högstadieelever på skolan.....

Men allt har en baksida...och när det är dags för betygsättning och omdömesskrivning så vill det till att man är strukturerad och har koll på både kunskapskrav och centralt innehåll. Den här terminen kommer vi att sätta sammanlagt 696 betyg i våra fyra so-ämnen.

Men det finns också fördelar med att vi förväntas hinna med att undervisa i alla fyra so-ämnena varje termin. Vi tvingas helt enkelt integrera våra ämnen och det gynnar ju våra medarbetare i längden. Lägger man till entreprenöriellt lärande och formativ bedömning så ökar möjligheten för våra medarbetare att nå ett steg längre, så är det bara.