Entreprenöriellt lärande gör skillnad

söndag 9 mars 2014

Två pedagoger och större grupper gör skillnad

Den kreativa delen kring de topografiska kartorna är så gott som klar. Nästa steg blir att nyttja landskapen för att få till bra analyser kring klimat,väder och miljö. Förmodligen kommer vi att göra en variant av vårt lärande samtal för att kunna prata geografi på djupet.

Gabriel och Andrea skapar topografiska kartor
Alla våra medarbetares kartor ska visas upp på ett eller annat sätt. Riktigt hur det ska gå till vet vi inte. Just nu inväntar vi på smarta idéer och förslag från våra 7:or.....ett sätt att öka delaktigheten i det egna lärandet.

Alla våra lärande samtal gör vi under pågående arbetspass, inget krångel med olika grupper på olika tider. Vi anpassar oss efter hur gruppen ser ut i dagsläget.

Det här sättet att jobba är ju en del av det entreprenöriella tänket......att man som pedagog måste kunna vara flexibel. Två pedagoger och större grupper gör skillnad. Våra lärande samtal är också ett utmärkt tillfälle till formativ bedömning utifrån olika kvalitativa nivåer i kunskapskraven.

lördag 8 mars 2014

Vi inspirerar runt om i Sverige

Fler och fler hör av sig kring vårt sätt att arbeta med det entreprenöriella förhållningssättet. Det kommer mail och man ringer oss. En del vill att vi gör besök på plats andra vill ha tips hur man kan komma loss från det traditionella pedagogträsket.

Men vi finns även med på många entreprenöriella utbildningssajter. Nu senast är det Kungsbacka som använder vårt radioprogram från utbildningsradion som inspirationskälla.

Här får du entreprenöriell inspiration: Lärarrummet med Sara och Johnny



 
Vad är det som gör vårt entreprenöriella koncept så unikt?

För det första så är det ett förhållningssätt som finns med under alla lektionspass i veckan. Vårt motto är variation, delaktighet och ansvar i kombination med uppdrag utanför skolan. Vi vet också att vårt undervisningssätt gör skillnad...fler medarbetare har hittat den inre motivationen.Vi skiljer oss alltså från mängden genom att det entreprenöriella förhållningssättet finns med oss hela tiden.....alla  jippoliknande projekt är bannlysta hos  oss

Men vi vårt pedagogiska upplägg skiljer sig på fler sätt. Vi arbetar med stora grupper och dubbla pedagoger. Vi, Sara och Johnny, har kört den här modellen i snart sju år och vi blir mer och mer övertygade. Inte nog med att våra medarbetare ser stora fördelar. Med två pedagoger i rummet kan man alltid skapa rätt stöd till det elever som behöver det för stunden. Dessutom har man mycket större möjligheter att utmana de elever som vill gå ett steg längre.

Större grupper skapar pedagogiska möjligheter. Senaste OECD-rapporten visar mycket tydligt att det inte är gruppens storlek som är avgörande. Tvärtom - det handlar om pedagogens upplägg och skicklighet.





torsdag 6 mars 2014

Uppdrag - Ukraina

Vi är ju måna om att lärandet ska ske utanför klassrummet och nu vänder vi blickarna mot Ukraina. Först är våra 9or som ska ta sig an Uppdrag Ukraina.....




Självklart kan man använda sig av nätet för att ta reda på många uppgifter kring Ukraina. Men vill man vara mer entreprenöriell behöver  man även hitta andra sätt. Vi har inte riktigt tänkt färdigt än men delar av uppdraget ska lösas utanför skolan.

onsdag 5 mars 2014

Entreprenöriellt lärande i skolan startar med lärandemiljön

Man brukar prata om skolan som en lärande organisation men det är väl lite tveksamt. Om man får raljera lite så är det i stort sett samma gamla struktur på undervisningen och lokaler som efter andra världskriget. När det dyker upp något nytt och annorlunda går man omvägar för att istället köra sitt vanliga race. Men det är väl enklast så.

I många organisationer är samverkan och samarbete nyckeln till framgång....och det borde ju rimligtvis gälla lärare och skolan också. Ju fler spontana krockar som uppstår mellan kollegor, desto bättre blir det.



Samarbete och kreativt tänk är ju ingenting som kan förväntas värpa fram på en sen eftermiddagskonferens.....om man inte jobbar i skolan förstås.

Här finns alltså lite att jobba på.....Men det finns ju andra sätt att tänka. Att man oftare stöter på varandra kan ge både ett enklare och smidigare informationsflöde kollegor emellan.  Ett sätt att skapa kreativa rum är ju att jobba med arbetsplatsens utformning. Självklart gäller det både elevernas och lärarnas arbetsplatser.

Vi, Sara och Johnny, försöker hela tiden att förändra lärandemiljön för våra unga medarbetare.  Och vi ser att små steg kan göra underverk. Ett entreprenöriellt lärande i skolan startar med lärandemiljön.

måndag 3 mars 2014

Bra underlag för våra formativa bedömningar

7:orna var taggade att jobba klart med sina topografiska kartor idag. Det här sättet att arbeta har gett oss oerhört bra formativa samtal med våra medarbetare. Genom att skapa och forma med händerna samtidigt som man får fundera kring det man lärt sig ger oerhört mycket.

Bra underlag för formativa diskussioner

Praktisk landskapsanalys
Trots att vi redan nu har bra underlag för våra formativa bedömningar så är vi inte riktigt nöjda. Vi, Sara och Johnny, vill höja det geografiska samtalet ett steg till.

Vår plan är att vi och våra medarbetare ska mötas i lite mindre grupper där vi tillsammans ska titta på de olika landskapen samtidigt som vi problematiserar för att lyfta diskussionen. Det entreprenöriella förhållningssättet var ju helt nytt för våra 7:or när vi mötte de i höstas. Men nu är tonläget ett annat. Nu vet man, nu vill man och nu vågar man ta ut svängarna i sitt eget lärande.

söndag 2 mars 2014

Man måste se till att elevernas förslag och tankar blir verklighet

Nu laddar vi för en fortsättning med våra kartmodeller. I morgon ser vi till att alla påbörjade trolldegskartor ligger på plats när våra medarbetare börjar. Nu ska de sista dalarna, floderna och höjderna formas. Sen återstår rätt färger på rätt plats.



Vi, Sara och Johnny, ser ju enorma fördelar med större grupper och dubbla pedagoger. Men vill man dra nytta av de fördelarna som större grupper ger behöver man göra en del förändringar i sitt pedagogiska upplägg.

För det första är det oerhört viktigt att alla praktiska detaljer är lösta innan eleverna är på plats. Visst, det är väl viktigt annars också men med en större grupp är det ett måste. Var och en ska ha sin bestämda plats så är det bara.

För det andra är vi alltid noga med att presentera arbetspassets upplägg. Alla ska veta vad som gäller och vad som förväntas. Vi gör det både muntligt och med en Power-Pointbild, oerhört effektivt. Det ska även märkas att vi pedagoger har höga förväntnignar varje gång vi möter våra medarbetare.

För det tredje gäller det att hitta en balans mellan struktur och våra medarbetares delaktighet. Hög delaktighet är ju ett av kriterierna för ett entreprenöriella lärande och våra medarbetare har alltid möjlighet att komma med tankar och förslag på vårt upplägg.

Sist men inte minst måste man se till att elevernas förslag och tankar blir verklighet så långt som det bara går. Det skapar både bra relationer och de höjer den inre motivationen. Misslyckas man med den biten blir resultatet det motsatta. Det finns alldeles för mycket skendemokrati i skolan....bort med den.





lördag 1 mars 2014

Avdramatisera lärandet

Entreprenöriellt lärande för oss betyder att vi ständigt försöker utveckla variationen i undervisningen.
Variation i undervisningen tillsammans med vår coaching är det som har gett de bästa resultaten.
 
Med de här två ingredienserna som grund har vi hittat den inre motivationen hos många fler medarbetare jämfört med tidigare.......Men som pedagog måste man våga lämna katedern och låta eleverna arbeta med alla sinnen.
 
 
 
Låt de teoretiska delarna falla samman med mer kreativa moment. Det handlar om att avdramatisera lärandet för att på så sätt få syn de kvalitativa guldkornen som t.ex finns i ett mer praktiskt och reflekterande arbetssätt.