Entreprenöriellt lärande gör skillnad

måndag 7 november 2011

Att våga ge ansvar....

Första dagen efter höstlovet ska våra medarbetare i sjuan börja jobba med både det antika Grekland och delar av Europas geografi. Det kanske kan låta mycket och avancerat men vi tar en sak i taget..... Och det blir en teoretisk bas som grund innan det är dags att lämna över lite mer ansvar än tidigare.

En stor del av det entreprenöriella lärandet handlar om att våga ge ansvar samtidigt som man har höga förväntningar på sina medarbetare........Men om man ska kunna ta ett eget ansvar behöver man även vara mer delaktig i både planering, genomförande och utvärdering.

Och nu tycker vi Sara och Johnny att det är dags att låta sjuorna få börja arbeta med Uppdrag. Nu blir det historia och geografi samtidigt som man får med sig de entreprenöreilla kompetenserna.

söndag 6 november 2011

Ska man samarbeta med näringslivet måste man var ute i tid.

Vi, Sara och Johnny, poängterar ofta att entreprenöriellt lärande inte alls måste handla om företagande.....Men ibland kan det faktiskt vara en tillgång att jobba tillsammans med näringslivet.

Det finns ett ganska abstrakt och svårt moment i samhällskunskapen, nämligen samhällsekonomi. Men genom samarbete med det lokala näringslivet, affärsbankerna, ALMI och Nyföretagarcentrum så brukar det abstrakta landa i verklig förståelse.

Det är först under nästa termin som vi och våra medarbetare ska ta oss an ekonomimomentet. Men ska man samarbeta med näringslivet måste man vara ute i tid.

Dessutom vill vi alltid förnya oss.....vad och hur samarbetet med förtagarna ska se ut det här läsåret vet vi inte än.....

lördag 5 november 2011

För oss är framtiden redan här......

Dagens elever är framtidens medarbetare skriver Svenskt näringsliv. Men vi, Sara och Johnny, går faktiskt ett steg längre. För oss är framtiden redan här.........vi möter våra medarbetare varje dag och vi ger de ett stort inflytande över den egna utbildningen.

Men Svenskt näringsliv lyfter också fram det entreprenöriella lärandet som någonting viktigt. Och nu finns det möjlighet att besöka olika seminariedagar där näringslivet och pedagogerna kan mötas.

Vi har deltagit på flera liknande konferenser och du som känner att du vill komma ett steg längre ska självklart besöka någon av lärardagarna som Svenskt näringsliv anordnar.

fredag 4 november 2011

Steget före.......

Några dagars ledighet gör ibland susen.....det gör att man kan tänka klart och komma på nya idéer. Just nu funderar vi på hur vi ska få till både fler och effektivare medarbetar- och coachningssamtal......

Vi, Sara och Johnny, vet ju att vår entreprenöriella samtalsmodell ger resultat....alltså ökad motivation och intresse, högre kunskapsresultat och bättre sammanhållning.

Men för den skull går det inte att slå sig till ro och köra på som vanligt. Det händer hela tiden saker runt om kring.....förutsättningarna förändras alltså

Och då gäller det att hänga med och helst ligga steget före.... men det är väl det som kännetecknar en entreprenöriell pedagog.

torsdag 3 november 2011

Samtal där man pratar lärande och kunskaper

Vi har länge hävdat att det är våra medarbetarsamtal och coachingsamtal som har bidragit till de höjda kunskapsresultaten. Men det är inte bara vi som är av den uppfattningen.

På första sidan i dagens UNT kan man läsa om hur Kunskapsskolan har förbättrat sina resultat. Och skolans rektor är övertygad om att det är just de enskilda elevsamtalen som är nyckeln till framgången.....samtal där man pratar lärande och kunskaper.

Vi, Sara och Johnny, ser vår samtalsmodell som en naturlig del av vårt entreprenöriella förhållningssätt. Våra samtal ger så mycket till var och en av våra medarbetare:



  • Alla medarbetare blir sedda för den de är.

  • Vi stämmer tillsammans av kunskapläget och vi blickar framåt.

  • Den formativ bedömningen är alltid närvarande.

Vårt mål är att utveckla både våra medarbetarsamtal och coachingsamtal. Det är ett sätt att lyfta både det entreprenöriella lärandet och kunskapsresultaten.

onsdag 2 november 2011

Den nya läroplanen öppnar för enorma möjligheter

Nu har den nya läroplanen varit igång ett par månader.......och visst är det mycket som är nytt och lite ovant. Men Lgr 11 öppnar också för enorma möjligheter. För oss som brinner för det entreprenöriella lärandet så har det förnyade styrdokumentet blivit en guldgruva.

Vi, Sara och Johnny, bygger en stor del av vårt EPL-tänk på enskilda medarbetarsamtal och coachningsamtal i grupp. Och vi gör det för att vi vet att det ger resultat både när det gäller kunskaper och social utveckling.

"Genom att samtala om styrkor och svagheter och ge återkoppling och vägledning kring vad eleverna behöver utveckla vidare och hur man tillsammans ska ta sig dit skapas goda förutsättningar för elevens kunskapsutveckling"

Kan man sedan arbeta i skarpt läge utanför skolan skapas ytterligare förutsättningar för fortsatt lärande. Egentligen finns det ingen övre gräns när det gäller att utveckla den entreprenöriella pedagogiken. Det viktiga är att man är lyhörd och vågar testa lite nya grepp.

tisdag 1 november 2011

Att bygga ett lag

Just nu pågår ett välbehövligt höstlov för våra unga medarbetare. Och för oss pedagoger innebär det en del fortbildning.

Och gårdagen handlade om hur man bygger ett lag. Det var en bra dag som poängterade att ett starkt och framgångsrikt lag innehåller olika kompetenser hos spelarna. Det här är ju inget nytt och det gäller allt från arbetslag på skolor till stora företag......

Men det här sättet är också en av våra absolut viktigaste hörnstenar i vårt entreprenöriella förhållningssätt. Det ofta som våra medarbetares olika grupper utformas utifrån det här tankesättet.....

Vi, Sara och Johnny, går hela tiden ut till våra medarbetare och berättar att olika entreprenöriella kompetenser i en grupp leder till bra resultat. Och det bästa av allt är att det fungerar......



  • Vi har fått "trötta" medarbetare att vakna till liv. Nu driver man på av egen maskin

  • Stor delaktighet i både planering, genomförande och utvärdering har bidragit till höjda kunskapsresultat.

  • Ny grupperingar gör att man får möjlighet att se hur andra lär sig och på köptet får man nya kompisar.

Vårt sätt att utveckla det entreprenöriella lärande handlar om att hitta så bra lärmiljöer som möjligt En bra mixad grupp är en bra utgångpunkt...och det kan också kan vara en bra lärmiljö.