Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 17 oktober 2013

Tänk om det kunde vara tvärt om?

Det pratas ofta om att det pågår en mer eller mindre febril entreprenöriell verksamhet i de flesta skolor och klassrum i Sverige. Man säger gärna att det entreprenöriella inte är något nytt.

Och visst har man rätt, det är inget nytt. Men den stora frågan är väl hur ofta man lyfter man in EPL-pedagogiken i klassrumme?. Inte särskilt ofta är vår uppfattning.

Det verkar fortfarande vara så att en skola är bra så länge den tuffar på som den alltid har gjort. Man lär för stunden och man lär för provet.

Varför måste nya idéer i skolan tas emot med misstänksamhet. För så är det faktiskt....kollegor, föräldrar och politiker är ofta skeptiska. Men tänk om det kunde vara tvärt om........mer formativ bedömning i kombination med andra lärmiljöer och fler sätt att visa vad man kan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar