Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 14 februari 2013

Vill du se framåt eller blickar du bakåt?

Entreprenöriellt lärande ska löpa som en röd tråd från förskola till gymnasium.......men riktigt så enkelt är det inte. Och varför är det inte så enkelt som det egentligen låter?

Det finns kanske inte något korrekt svar men någonting som påverkar både enskilda lärare och hela arbetslag är vilken kunskaps- och elevsyn man har.

Om man tror att hela skolan och pedagogiken ska utvecklas med strikta regler och förbud så ska man nog söka sig till en enhet som är konservativ och traditionell. I den här gruppen tror man att allt var bättre förr och pedagogik är någonting statiskt som inte behöver utvecklas. Att i den här gruppen nämna någonting så modernt som entreprenörskap är bara bortkastad tid.

Men den som tror på eleverna och ser möjligheter istället för hinder bör hitta sin plats i ett entreprenöriellt sammanhang tillsammans med pedagoger som vill tänka lite annorlunda. I den här gruppen är man övertygad om att lärandet är cirkulärt i stället för linjärt. I det här gänget är man beredd att ta lite risker för att se nya idéer födas.

Hur man ser på elever och kunskaper märks väldigt tydligt i ett arbetslag....oavsett om man diskuterar praktiska regler eller summativ och formativ bedömning så står vi ofta långt i från varandra. Om man då tvingas in i ett samarbete så kommer det att knaka i fogarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar