Entreprenöriellt lärande gör skillnad

fredag 22 februari 2013

Mobil eller inte mobil?

I en skola pågår det nästan alltid en diskussion kring vilka regler som ska gälla....mössa, keps, tuggummi och mobiler är ett ständigt återkommande tema.

Och en av de största spörsmålen är hur man ska hantera mobiler på lektionen. Men redan här märker man om kollegierna har ett entreprenöriellt tänk med sig i bagaget eller inte.....en del vill totalförbjuda allt vad mobiler heter och andra känner att man måste våga lita på eleverna och ge förtroendet att hantera sin mobil.

Självklart kommer det alltid vara så att en och annan missbrukar sitt förtroende men har man ett entreprenöriellt synsätt så hittar man en enskild lösning om och när problemet uppstår.



Egentligen räcker det bara att gå till sig själv.....hur skulle det kännas om kommunens som arbetsgivare skulle förbjuda alla lärare att överhuvudtaget ha mobilen med sig på jobbet?

Är det så att varje rektor ska stå vid entren på morgonen och hälsa alla lärare välkomna samtidigt som han eller hon samlar in alla lärarmobiler i en låda? "Du får din mobil när arbetsdagen är över"

Skulle ett mobiltelefonförbud leda till att du som pedagog vill  fortsätta att utveckla, tänka nytt och ge det där lilla extra....förmodligen inte.

Samma sak gäller naturligvis för eleverna.....kreativitet och entreprenöriellt tänkande kan aldrig omgärdas av allt för höga murar med förbud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar