Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 29 maj 2014

Vi fyller en viktig funktion

Nu är det bara några veckor kvar på läsåret och en sammanfattning är på sin plats. Och den här gången ska det summeras kring våra lärarstudenter som kämpat med oss som lokala lärarutbildare.

De studenter som kommer till oss för att göra sin praktik får med sig helt andra erfarenheter jämfört med de traditionella upplägg som finns.

Oavsett hur långt lärarstudenten kommit i sin utbildning så får han eller hon med sig ett entreprenöriellt förhållningssätt och en stor portion formativ bedömning.

Men vi kan också visa att lärandet inte alls behöver se ut som det gjort i alla tider. Vi låter helt enkelt våra studenter ta sig an våra stora grupper för att på så sätt se vilka fördelar som finns när det är fler pedagoger i klassrummet.

Till en början kan det finnas en viss skeppsis.....men redan efter någon vecka har vi våra studenter med oss. Våra studenter brukar vara eld och lågor kring vårt arbetssätt och upplägget med lite större grupper samt dubbla pedagoger.

Det som studenterna inte riktigt förstår är varför det så sällan lyfts fram alternativa sätt att lära på lärarutbildningen. Vi fyller alltså en viktig funktion genom att vi täpper till tomrummen som högskolan inte mäktar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar