Entreprenöriellt lärande gör skillnad

måndag 15 april 2013

Framgång i undervisningen

Skolinspektionen har samlat material baserat på den senaste forskningen när det gäller framgång i undervisningen. Det är intressant läsning och redan efter ett par stycken kan man konstatera att Skolinspektionens rekommendation kring framgångsfaktorer ligger helt linje med vårt entreprenöriella förhållningssätt.

Vårt entreprenöriella koncept tar ju sin utgångspunkt i individen tillsammans med en stor variation när det gäller att lära. Vi, Sara och Johnny, är övertygade om att varje elev kan nå längre om man låter var och en både lära sig och visa sina kunskaper på sitt allra bästa sätt. Hur man visar sina kunskaper ska aldrig spela någon roll...men att man gör det.

Visst kräver det ett lite annorlunda tankesätt av oss pedagoger....men de goda resultaten kommer som ett brev på posten om man förändrar sin undervisning med fokus på att alla elever kan men på olika sätt.

Våra utgångspunkter är höga förväntningar, delaktighet i sitt eget lärande, annorlunda lärmiljöer och formativ bedömning.



"Här är några slutsatser som Skolinspektionen tar fasta på  utifrån forskningen om hur undervisningen påverkar elevers studieprestationer:
  • Elever vars lärare använder en bred arsenal av metoder och verktyg och sina goda ämneskunskaper i undervisningen, lär sig mer än elever vars lärare saknar eller inte fullt utnyttjar sin didaktiska och metodiska kompetens.
  • Elever vars lärare är tydliga ledare som utmanar, driver och skapar förtroendefulla relationer, lär sig mer än elever vars lärare inte ser det som sin uppgift att peka ut riktningen för elevens utveckling och erbjuda verktyg som kan leda eleven rätt.
  • Elever vars lärare vet att det är deras ansvar att organisera undervisningen efter elevers individuella behov, lär sig mer än elever vars lärare tror att elever lär på samma sätt och undervisar därefter.
  • Elever som undervisas av lärare som vet och visar att alla elever kan lära, lär sig mer än elever vars lärare tror att vissa elever kan och andra inte.
  • Elever som ges förutsättningar att vara med och välja aktiviteter och vars erfarenheter och kunskaper blir en utgångspunkt i undervisningen, lär sig mer än elever vars lärare tror att elever inte har det som krävs för att involveras och vara med och påverka".
Vill du nå längre i din undervisng, ta gärna stöd av Skolinspektionens skrift : Framgång i undervisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar