Entreprenöriellt lärande gör skillnad

lördag 6 april 2013

Det traditionella sitter som fastgjutet i väggarna

Formativ bedömning är en förutsättning för att kunna leverera entreprenöriell pedagogik. Vi, Sara och Johnny, har gjort det under lång tid nu och vi ser enorma fördelar....Vi får fler elever når längre i sin kunskapsutveckling när man som pedagog använder sig av flexibel bedömning.

Egentligen borde det vara en självklarhet för alla lärare att kunna erbjuda fler sätt att låta eleverna visa sina kunskaper på........men det traditionella sitter som fastgjutet i väggarna.

Formativ bedömning har även blivit ett ledord när tjänstemännen och politkerna i kommunhuset pratar skola och resultat. Och man kan lätt få känslan av att den formativ bedömningen har rotat sig i kommunens skolor.

Men verkligenheten ser annorlunda ut. Genom att arbeta på lovskolan får man en god överblick hur undervisning och bedömning ser ut på högstadieskolorna runt om i kommunen. Och visst kan man se det formativa skymta i något hörn. Men det återstår en lång väg innan det finns en balans mellan det summativa och formativ. Det kan också vara en förklaring till varför entreprenöriella lärandet har svårt att få ett riktigt fotfäste på högstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar