Entreprenöriellt lärande gör skillnad

torsdag 15 november 2012

När lär man sig egentligen

En stor del av terminen är avverkad och det börjar minsann märkas i provschemat. Och det går inte en dag utan att man hör en eller ett par kollegor sucka och stöna kring alla skriftliga prov de måste få eleverna att göra.

Ibland vekar det nästan som om de har extra betalt för att göra skriftliga prov som sedan blir grunden för deras betygsättning.

Vi som driver ett entreprenöriellt lärande ser det på ett helt annat sätt. Och det klart att de skriftliga proven har sitt värde för en och annan elev. Men det stora flertalet gynnas inte av att knuffas in i en skrivsal och prestera på kommando........alltså dags att återigen fundera på hur det ser ut när man lär sig och hur man ska få visa sina kunskaper.

Att få möjlighet att lära och utvecklas under hela momentet kräver ett annat förhållningssätt till kunskap....och då är det formativ bedömning som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar