Entreprenöriellt lärande gör skillnad

måndag 12 november 2012

Det går visst, jag vill och jag vågar

Att jobba utan facit, alltså att vara lyhörd inför "medarbetarnas" tankar och idéer kräver ett annat förhållningssätt från oss pedagoger jämfört med att du bestämmer hela upplägget själv. 

Först och främst handlar det om kunna vidareutveckla medarbetarnas förslag trots att man kanske är lite tveksam. Men att ha ett entreprenöriellt förhållningssätt till kunskap handlar minst lika mycket om att hela tiden se möjligheterna och göra någonting utav dem.



Men hur mycket möjlighetsfokus du än har så dyker det upp svackor och diken som det är lätt att fastna i. Och just nu har det varit en liten formsvacka i några av våra moment.

Egentligen får det vara hur många diken och svackor som helst. Men det hela handlar om din inställning som pedagog...Och det är alldeles för lätt att hamna i det klassiska lärargnället ....det går inte, jag vill inte eller jag vågar inte.

I dag är det ny vecka och vårt fokus är...Det går visst, jag vill och jag vågar. Nu dissar vi allt bakåtsträvande tänk och ser framåt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar